Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Jongeren in Den Helder??

• Angelus

Hoe zit het nou eigenlijk?

Meer dan duizend inwoners van onze stad lieten vorig jaar april merken dat een Postbrug nodig is op de manifestatie georganiseerd door actiecomité SvdF op het Julianaplein – met steun van D66, SP, GroenLinks, CJB en NCPN. Voor het eerst sinds de antirakettendemonstraties, stonden de burgers van Den Helder op voor iets waar zij in geloofden in zo’n massaal protestactie.

Wij hoorden mooie woordjes van wethouder en heersende partijen. Hoe geweldig ze het wel niet vonden dat de jongeren in staat waren om een grote actie op poten te zetten en dat het zo’n massale steun kon vergaren. De betreffende wethoudster had zelfs geopperd dat het jongerencentrum binnen een jaar weer open kon. De strijd leek gewonnen.

Door vragen van de NCPN naar enkele raadsleden toe, kwam aan het licht dat het jongerencentrum niet eens in de raadsvergadering was besproken!

De jongeren in Den Helder verdienen hun eigen plaats. Een plaats voor socialiteit en culturele ontwikkeling. De Postbrug was het jongerencentrum gebouwd en beheerd door dé jongeren. Zo was het, en zo hoort het!

De jongeren in Den Helder verdienen minstens net zo’n goede plek als de Postbrug.

Hier is het allemaal heel moelijk om de gemeente mee te krijgen… Maar het tegenovergestelde gebeurd een paar KM verder op…

Als het aan de gemeente ligt komt niemand minder dan Johan Cruyff zelf komende zomer naar Den Helder. Vorig jaar besloot de gemeente om aan de Texelstroomlaan een zogeheten Cruyff Court te realiseren.

En:

Aan de Texelstroomlaan, op het trapveld naast de

voormalige dansschool Corma, komt straks een

nieuwe speeltuin met allerlei geweldige speeltoestellen.

Voor Multi Cultureel gebruik. Nu is al eerder gebleken dat dat niet werkt, uit andere projecten die de gemeente daar uit hebben gevoerd. Al meerdere onderkomens voor de ‘probleem’ jongeren in Nieuw Den Helder zijn gesloopt wegens schietpartijen. En boven dat, probeer je daar maar als “blanke jeugd” te vermaken!

Nee, daar kan het wel. Om de ‘probleem jeugd’ in toom te houden. Maar de ‘normale’ jeugd en oudere jeugd moeten zich maar op hun manier bezig houden, niet op openbare plekken of bankjes, want dat mag niet… hangjongeren word het dan.

Wat moet de ‘normale’ Helderse “Nederlandse” jeugd nog doen om gehoord te worden: DE POSTBRUG MOET TERUG!!

• meus

mee eens :)

heb zelf al veel ideeë bedacht en naar de gemeente gemailt enzo maar nooit reagtie terug

• Moira

Ik ben het hier helemaal mee eens.

Waarom geld in iets stoppen wat waarschijnlijk niet gaat werken. Als ik kinderen zou hebben, waarom zou ik ze laten spelen in een omgeving waar er vanuit auto's op mensen geschoten word?

En waarschijnlijk word het meer een hangplaats voor de bewoners van de buurd tussen de 18 en 40 jaar. Het is geen veilig buurd voor kinderen hoe je het bekijkt.

Om deze redenen kan ik niet begrijpen dat de Postbrug afgekaatst word door de gemeente, aangezien er altijd mensen bezig waren in de postbrug en dan hebben we het over creatief uiten van gevoel door jongeren en niet het afbreken van de boel. Zo veel jongeren die er elke week aten om weg te zijn uit de thuis situatie, zoveel jongeren die er kwamen om muziek te maken of te luisreten, waar moeten die nu heen?

Moeten we de “postbrug” jongeren nu sturen naar de achterwijk met de mooie speeltuin die gebouwd word?

Er moet gewoon een plaats komen waar deze jongeren zich kunnen vermaken, want dit deden ze!

• Juut

de Postbrug moet gewoon weer open !

• Sjaak v/d H

In elke wijk horen deze voorzieningen eigenlijk thuis. Het is een goed begin, toch?

Dat deze voorzieningen binnen de korts mogelijke tijd vernield zullen worden, zal de toekomst moeten uitwijzen. Dat de blanke jeugd hier niet wilt/mag spelen van ouders of om vooroordelen is aan hunzelf.

Ik ben er eigenlijk ook een beetje bang voor maar ik zal onze kinderen er laten spelen. Hopelijk fijn met onze gekleurde mede-mens. Of gewoon naast elkaar, moet toch kunnen zou je denken.

• Angelus

Het zou inderdaad erg fijn zijn als er normaal en veilig gespeeld kan worden. Laten wij dat ook hopen, dat is natuurlijk het beste.

Ook is het een mooi gebaar van de gemeente om dat soort projecten te bouwen, helaas is in het verleden als genoeg negatief uitgewezen. Dus nu hopen dat het beter zal zijn.

Dan nog, in andere buurten (laten wij het ‘rustigere’ buurten noemen) is het heel moeilijk om voorzieningen voor kleinere kinderen en jongeren de grond uit te krijgen bij de gemeente.

Met moeite is een tijd geleden een kleine glijbaan gebouwd op de kop van de Bilitonstraat, na heel veel overleg. Het plan voor een basketbal en activiteiten veld achter de Balistraat, wat op een nog steeds braak liggend on-onderhouden grasveld, mocht echter niet gerealiseerd worden, wegens te weining toezicht.

Daarom stuit het vele bewoners van deze buurten én de jongeren tegen de borst dat er zo veel meer aandacht aan de probleem gebieden word gegeven.

En dat is te begrijpen.

• troel

ik ben heel eerlijk,want ik woon in die buurt ,en mijn kinderen mogen er NIET!!!! spelen .multie-cultie,,me togus,,dealen en domino,drank en vechtpartijen.en als ik mn kind daar dan kom ophalen wordt ik lastiggevallen en bevloten,nee dank je vriendelijk.

enne,,ik spreek uit ervaring.

laat de gemeente eens grenzen stellen;

in een nette buurt willen ze een drugs-opvang

in een achterstallige wijk worden ze beloont met een voetbal/speeltuin.

leg dat maar eens uit want ik ben het ff kwijt,,maar je hebt gelijk TERUG MET DE POSTBRUG.