Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Identiteit beller tiplijn lekt uit

• Chantal

AMSTERDAM - De identiteit van een tipgeefster bij tiplijn Meld Misdaad Anoniem (M.) is op straat komen te liggen door een blunder bij politie en justitie.

Dat meldt dagblad Spits maandag. De zwangere vrouw belde deze zomer met de kliklijn met een tip over een dodelijke steekpartij in Rotterdam.

Omdat zij al langer werd beschouwd als een belangrijke getuige, werd haar telefoonlijn afgeluisterd. Het getapte gesprek met M. werd tegen de regels bij het strafdossier gevoegd, waardoor de identiteit van de vrouw bekend werd bij de verdachten.

Vreselijk

Directeur Guus Wesselink van M. vreest voor de reputatie van de tiplijn. ‘'We hebben gesproken met de vrouw. Dit is het vreselijkste wat je kan overkomen. Ze was zwaar geëmotioneerd en bang. Bovendien is ze nog zwanger ook.’'

Afspraken

Wesselink, die de zaak hoog opneemt, wil zo snel mogelijk met het Openbaar Ministerie en de politie om de tafel. ‘'Dit is tegen de afspraken in. We hebben dit soort gevallen voorzien toen we die afspraken maakten. De gegevens van bellers mogen nooit gebruikt worden, tenzij er een leven op het spel staat. En daar was hier geen sprake van.’'

Een woordvoerster van de politie in Rotterdam wilde niet op dit specifieke geval ingaan, ‘'maar in z’n algemeenheid mogen wij deze informatie gebruiken, sterker: moeten wij die gebruiken''.

Volgens haar mogen alleen gegevens die naar buiten komen tussen mensen en ‘geheimhouders’ als artsen en advocaten niet worden gebruikt. ‘'En M. is dat niet.’' (Meld misdaad anoniem)

Bron: Nu.nl

Je kan maar beter horen zien en zwijgen

• Jacqueline

Nóóit zwijgen!

• chat

Helaas word het zwijgen op deze manier wel bevoorderd!!

De laatste keer keer dat wij wat hebben gemeld werd er een raam ingegooit. Een raam is nog tot daar aan toe, het word erger als er persoonlijk geweld aan de pas komt! In de gulden tijd heeft een vriend van mij een inbreker die zijn kelder aan het leeg halen was alle hoeken laten zien. De inbreker heeft aangifte gedaan en mijn vriend moest hem 750 gulden schadevergoeding betalen en kreeg een proeftijd van 2 jaar!!

Dus zolang het recht in dit land zo krom is dat de dader beter beschermd is moet je alsmaar blijven afwegen grijp je in of niet? Maar als je ingrijp, of meld kunnen daar behoorlijk veel konsekwenties voor de je aan zitten!

• Thijs

Ja en als er iets gebeurd op straat bijvoorbeeld, kun je maar beter wegwezen want als de politie al een vermoeden heeft dat je er getuige van was luisteren ze kennelijk gewoon je telefoon af. Schandalig!

• Jacqueline

Als je het andersom bekijkt: als iemand jóu iets aandoet, hoop je ook dat een ander zijn mond opentrekt.

Ik denk dat anoniem ook écht anoniem kan: bellen vanaf een openbare telefoon en niets prijsgeven van je identiteit. Of doen ze dan niets met je tip? (wat oerstom zou zijn).

• Thijs

Oh dus van jou mogen ze ook wel camera's in je huis hangen, als het maar om de nationale veiligheid gaat?

Dit ligt nl niet zo heel ver af van telefoon afluisteren. Het begint steeds meer op praktijken van de nsb te lijken

• Jacqueline

Thijs, waar haal je dát nou weer vandaan?? Als jij ziet dat er iemand in elkaar getrapt word, of een vrouw verkracht word, dan treed je toch op als getuige? Dat heeft niets met nationale veiligheid te maken, dat heeft te maken met een stukje fatsoen. Als je dat niet begrijpt, zal je zelf wel geen fatsoen hebben.

Verder zeg ik dat je anoniem oo écht anoniem kan doen, en dan kom jij met camera's aan :S

Rare reactie hoor.

• Thijs

Ik heb het over het afluisteren van je telefoon wanneer er maar een vermoeden is dat je mogelijk getuige bent.

Trouwens Nederland staat bovenaan wat betreft afluisterpraktijken. en of ik ga getuigen bepaal ik zelf nog altijd wel, en niet iemand anders.

• Thijs

http://www.rtl.nl/components/actueel/rtlnieuws/miMedia/2009/week39/di_1930_anoniem.avi_plain.xml