Den Helder Vlinderstad ( ook een actie van mij in 1996- 1997) was een goed begin maar nu wordt het tijd om de sterk verminderde Egels te beschermen zodat ze zich weer kunnen voortplanten zodat onze kinderen in de toekomst ook nog kunnen genieten van de Helderse natuur.
Gezocht waarnemers om het Egelbestand en andere diersoorten in Den Helder en Julianadorp in kaart te brengen.
De gemeente Den Helder met zijn vernietigend groenbeheer voor beschermde diersoorten moet een halt toe geroepen worden. De Egel is een beschermde diersoort en zijn leefomgeving is ook beschermd. De gemeente zal zijn regelgeving moeten aanpassen willen wij nog Egels overhouden in Den Helder. Ik ben al enige maanden (jaren) bezig om de politiek over te halen om dit te realiseren. Groenlinks (groen ?) beantwoorde mijn brand e-mail niet eens en alle gemeente raadsleden die ik tegenkom heb ik al jaren op de hoogte gebracht van deze misstanden. Nu heb ik tijdens de Wijkmanifestatie Nieuw Den Helder ook de CDA op de hoogste gesteld, nu maar hopen dat de CDA de bedreigde schepselen Gods zou willen verdedigen. Pfff. Maar tja het kosten plaatje en al het werk daar worden mensen moe van.
Dus mensen help de Egels te overleven in Den Helder en natuurlijk ook de andere flora en fauna die onze hulp nodig heeft. Help om de Egels in kaart te brengen en registreer dit bij www.telmee.nl of kijk eens naar http://www.jaarvandeegel.nl/MELDPUNT/
Misstanden:
Herfst/winter onderhoud aan het groen, zwaar landbouw voortuigen walsen de Egels die in een winterslaap zijn plat.
Ik heb kinderen zien voetballen met een levende Egel.
Sommige honden pakken Egels.
Oplossingen:
Inventariseren diersoorten in een te bewerken gebied evt. verplaatsen naar een ander gebied.
Meer struiken (Nieuw Den Helder Dommelstraat, Beerzestraat en Runstraat krijgen nieuwe schuttingen voor het aanzicht waarom geen struiken (waarde planten, drachtplanten voor insecten Vlinders). Te duur? taakstraf en of Noorderkwartier voor het onderhoud.
Beter basis onderwijs meer aandacht voor normen en waarde dus ook de natuur.
Ik hoop dat dit genoeg is voor een discussie.