Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Jaar van de Egel

• Martin Middel

Den Helder Vlinderstad ( ook een actie van mij in 1996- 1997) was een goed begin maar nu wordt het tijd om de sterk verminderde Egels te beschermen zodat ze zich weer kunnen voortplanten zodat onze kinderen in de toekomst ook nog kunnen genieten van de Helderse natuur.

Gezocht waarnemers om het Egelbestand en andere diersoorten in Den Helder en Julianadorp in kaart te brengen.

De gemeente Den Helder met zijn vernietigend groenbeheer voor beschermde diersoorten moet een halt toe geroepen worden. De Egel is een beschermde diersoort en zijn leefomgeving is ook beschermd. De gemeente zal zijn regelgeving moeten aanpassen willen wij nog Egels overhouden in Den Helder. Ik ben al enige maanden (jaren) bezig om de politiek over te halen om dit te realiseren. Groenlinks (groen ?) beantwoorde mijn brand e-mail niet eens en alle gemeente raadsleden die ik tegenkom heb ik al jaren op de hoogte gebracht van deze misstanden. Nu heb ik tijdens de Wijkmanifestatie Nieuw Den Helder ook de CDA op de hoogste gesteld, nu maar hopen dat de CDA de bedreigde schepselen Gods zou willen verdedigen. Pfff. Maar tja het kosten plaatje en al het werk daar worden mensen moe van.

Dus mensen help de Egels te overleven in Den Helder en natuurlijk ook de andere flora en fauna die onze hulp nodig heeft. Help om de Egels in kaart te brengen en registreer dit bij www.telmee.nl of kijk eens naar http://www.jaarvandeegel.nl/MELDPUNT/

Misstanden:

Herfst/winter onderhoud aan het groen, zwaar landbouw voortuigen walsen de Egels die in een winterslaap zijn plat.

Ik heb kinderen zien voetballen met een levende Egel.

Sommige honden pakken Egels.

Oplossingen:

Inventariseren diersoorten in een te bewerken gebied evt. verplaatsen naar een ander gebied.

Meer struiken (Nieuw Den Helder Dommelstraat, Beerzestraat en Runstraat krijgen nieuwe schuttingen voor het aanzicht waarom geen struiken (waarde planten, drachtplanten voor insecten Vlinders). Te duur? taakstraf en of Noorderkwartier voor het onderhoud.

Beter basis onderwijs meer aandacht voor normen en waarde dus ook de natuur.

Ik hoop dat dit genoeg is voor een discussie.

• chat

Dat de diverse partijen je geen antwoord hebben gegeven zal je hopelijk niet verbazen! Deze dames en heren staan al jaren ver boven het “klootjes” volk, die straks wel weer op één van deze partijen moet gaan stemmen!!

Je initiatief is meer dan goed, maar helaas hebben de meeste mensen wel hun mond vol over dierenleed, maar als het op actie aankomt geven de meeste geen reactie!!

• Rick1968

Ik vind je initiatief heel goed, en ik zou graag mee werken, ware het niet dat ik midden in de voorbereiding zit van een verhuizing naar een andere woonplaats.

Wel moet ik vermelden, dat ik hier in de schooten regelmatig egels zie lopen, als ik weleens s'avonds een wandelingetje maak..dan hoor je geritsel in de gevallen bladeren, en komt er een guitig koppie uit vandaan..en als ik een egel zie lopen op de straat, zet ik die steevast weer op een veilige plek neer, zodat die niet overreden kan worden! Ik hoop dat je initiatief een groot succes wordt !

• Hallo

Ik had vorige week een hele grote egel in de tuin,maar ik zal niet weten hoe ik hem op moet pakken om hem in de bosjes te zetten.

• Rick1968

ik gebruik altijd tuinhandschoenen (ik neem die op mijn rondje tijdens de egeltijd altijd mee )..die zijn stevig, maar je moet de egel wel heel voorzichtig oppakken, ik schuif altijd heel zachtjes mijn hand onder de egel, en til hem dan op, waarna ik mijn andere hand bovenop hem/haar leg. dan leg ik hem/haar zachtje weer op een veilige plek neer…

• Nelly Beemsterboer

Martin Middel Schreef:

——————————————————-

> Den Helder Vlinderstad ( ook een actie van mij in

> 1996- 1997) was een goed begin maar nu wordt het

> tijd om de sterk verminderde Egels te beschermen

> zodat ze zich weer kunnen voortplanten zodat onze

> kinderen in de toekomst ook nog kunnen genieten

> van de Helderse natuur.

> Gezocht waarnemers om het Egelbestand en andere

> diersoorten in Den Helder en Julianadorp in kaart

> te brengen.

> De gemeente Den Helder met zijn vernietigend

> groenbeheer voor beschermde diersoorten moet een

> halt toe geroepen worden. De Egel is een

> beschermde diersoort en zijn leefomgeving is ook

> beschermd. De gemeente zal zijn regelgeving

> moeten aanpassen willen wij nog Egels overhouden

> in Den Helder. Ik ben al enige maanden (jaren)

> bezig om de politiek over te halen om dit te

> realiseren. Groenlinks (groen ?) beantwoorde mijn

> brand e-mail niet eens en alle gemeente raadsleden

> die ik tegenkom heb ik al jaren op de hoogte

> gebracht van deze misstanden. Nu heb ik tijdens de

> Wijkmanifestatie Nieuw Den Helder ook de CDA op de

> hoogste gesteld, nu maar hopen dat de CDA de

> bedreigde schepselen Gods zou willen verdedigen.

> Pfff. Maar tja het kosten plaatje en al het werk

> daar worden mensen moe van.

> Dus mensen help de Egels te overleven in Den

> Helder en natuurlijk ook de andere flora en fauna

> die onze hulp nodig heeft. Help om de Egels in

> kaart te brengen en registreer dit bij

> www.telmee.nl of kijk eens naar

> http://www.jaarvandeegel.nl/MELDPUNT/

> Misstanden:

> Herfst/winter onderhoud aan het groen, zwaar

> landbouw voortuigen walsen de Egels die in een

> winterslaap zijn plat.

> Ik heb kinderen zien voetballen met een levende

> Egel.

> Sommige honden pakken Egels.

> Oplossingen:

> Inventariseren diersoorten in een te bewerken

> gebied evt. verplaatsen naar een ander gebied.

> Meer struiken (Nieuw Den Helder Dommelstraat,

> Beerzestraat en Runstraat krijgen nieuwe

> schuttingen voor het aanzicht waarom geen struiken

> (waarde planten, drachtplanten voor insecten

> Vlinders). Te duur? taakstraf en of

> Noorderkwartier voor het onderhoud.

> Beter basis onderwijs meer aandacht voor normen en

> waarde dus ook de natuur.

> Ik hoop dat dit genoeg is voor een discussie.

• Nelly Beemsterboer

Deze zomer kwam iedere avond een vrouwtjesegel (moeder) achter het huis

op mijn terras aanlopen.Zij scharrelde wat rond.

Tot voor kort niet meer gezien en nu kwam maandagnacht om ca. 2 uur een jong egeltje

op mijn terras en liep wat rond om wat eten te zoeken.

Vorig jaar heb ik de egels ook al gezien.

Met groeten, Nelly