Inderdaad, respect, waarden en normen zijn blijkbaar niet van deze tijd. En inderdaad, er zijn, ik wil niet zeggen complete volkstammen, grote groepen mensen die geen enkel respect voor de ander heeft of voor stelsel die hier in NL is opgebouwd. Dit is echter geen vrijbrief om alleen de allcohtonen de schuld hiervan te geven. Ik hoef u niet uit te leggen dat er ook Nederlanders zijn die niet weten wat respect is of wat normen en waarden inhoudt. Toch zijn wij, wij als samenleving hieraan debet.
Het afschaffen van dienstplicht, het opvoeden van een kind door twee werkende ouders (kind zonder toezicht), de slappe bevoegdheid van het politieapparaat (kan de politie ook niets aan doen), de bevoegheden van de onderwijzers (waar is de tijd dat je opstaat voor de leraar gebleven?), de patat en gameboy generatie (verwennerij in een welvarend land), de brutaliteit op TV-programma's (zelfs door onze kamerleden) etc, zijn allemaal factoren en voorbeelden in onze samenleving die negatief bijdragen aan de normen en waarden. Als een kamerlid al een minister president, nota bene een door de volk gekozen bewindslid, openlijk te schade zet (met een excuus van vrijheid van meningsuiting), wat verwacht je van een kind dan? Denkt u dat hij of zij je als ouder, familie, buur of mens nog serieus neemt? Rot toch toch op met je waarden en normen zal meestal het antwoord zijn.
Kijkt u nou eens hoe mensen aangevallen worden. Ook op deze topic. Dit zijn toch blijkbaar de waarden en normen van tegenwoordig. Wat zeuren we dan over allochtonen die in het openbaar zo reageren tegen anderen. Het enige verschil is dat ze herkenbaar zijn. Wij, wij zitten veilig achter ons PC te schelden en mensen onrespectvol te behandelen. Of zie ik dit verkeerd? Ik zie dus geen verschil in de waarden en normen van allochtonen en mensen die hier anderen respectloos behandelen.
Nee, de waarden en normen van vandaag zijn niet meer dezelfde wat we gewend zijn. Wen er maar alvast aan. Alleen door zelf de algemeen geaccepteerde normen en waarden hoog in het vaandel te houden, zal wellicht weer een herstel te zien zijn.
Ja mensen, het klinkt hard, maar we hebben er met zijn allen aan bijgedragen. En doen het nog steeds.